Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Black Friday 2023
Black Friday a s ním spojené obrovské zľavy na stovky tovaru je tu. Nechcú vás však predajcovia svojimi falošnými zľavami len zodrieť z kože? My vás na slávny „Čierny piatok“ pripravíme, ukážeme vám skutočné ceny a žiadny prefíkaný obchodník vám už neprejde cez rozum.
Obsah článku
Cenový vývoj v najobľúbenejších kategóriách
Z našich dát vyplynulo, že sa v období Black Friday najviac zaujímate napríklad o mobilné telefóny, notebooky a televízory. Tie tiež často bývajú magnetom zľavových akcií známych obchodov. Skutočne však tieto produkty na Čierny piatok nakúpite najvýhodnejšie?
V tabuľke nižšie nájdete priemerné ceny v TOP 10 Black Friday kategóriách špecificky počas predvianočného obdobia roku 2022. Pre maximálnu prehľadnosť sme vyznačili najvyššie a najnižšie ceny.
Kategória | Priemerná cena 10/2022 | Priemerná cena 11/2022 | Priemerná cena 12/2022 |
Mobilné telefóny | 505 € | 479 € | 431 € |
Televízory | 571 € | 579 € | 535 € |
Inteligentné hodinky | 176 € | 139 € | 142 € |
Notebooky | 740 € | 697 € | 654 € |
Parfumy | 26 € | 27 € | 30 € |
Krmivo pre psov | 28 € | 29 € | 30 € |
Chladničky | 547 € | 548 € | 526 € |
Knihy | 11 € | 11 € | 12 € |
Práčky | 407 € | 412 € | 409 € |
Vysávače | 137 € | 137 € | 138 € |
Zistili sme, že sa priemerná cena produktov z týchto sekcií počas známych dní zliav výrazne nelíši. U niektorých kategórií sa oplatí nakúpiť v predstihu, alebo naopak počkať až na obdobie pred Vianocami.
Počas Black Friday zvážte nákup inteligentných hodiniek, pri mobilných telefónoch, televízoroch a chladničkách počkajte do decembra. Na parfumy či práčky naopak zaostrite už v októbri.
Ako priemerné ceny v sekciách vyzerali vlani?
- Pri notebookoch priemerná cena produktov medzi októbrom a novembrom poklesla o cca 43 €. Najnižšia však bola v decembri.
- Priemerná cena televízorov klesla z októbra na december zhruba o 36 €.
- Pri chladničkách a mobilných telefónoch bola z obdobia pred Vianocami priemerná cena najnižšia v decembri.
- Pri parfumoch, vysávačoch či krmivoch pre psov ste mohli lacnejšie nakúpiť už v októbri. V decembri boli naopak priemerné ceny najvyššie.
Kompletný prehľad cien vo všetkých najžiadanejších kategóriách nájdete v grafe. Ten obsahuje priemerné ceny produktov v EUR a ich vývoj od septembra 2022 do septembra 2023.
TOP produkty a ich cenový vývoj
Produkty značky Apple patria dlhodobo k najvyhľadávanejšiemu tovaru. O Apple iPhone, Apple AirPods aj Apple Watch tak je veľký záujem celoročne. Nezaostáva však ani Samsung so svojimi mobilnými telefónmi radu Galaxy, Xbox od Microsoftu alebo Xiaomi.
Preto sme sa zamerali na to, aký máte o tieto produkty záujem v období tradičných zliav a za aké ceny ich kupujete. V grafoch a tabuľke sa tak môžete pozrieť, za aké čiastky ste tie najobľúbenejšie produkty nakupovali.
Apple iPhone 14 Pro 128GB ste za najnižšiu cenu kupovali v októbri 2022, najdrahšie v decembri
Konkrétnejšie sa pozrieme na to, aké čiastky ste míňali pri nákupe mobilných telefónov počas dní pred Black Friday vs. v deň zliav. Ako dopadlo porovnanie medzi 20. a 25. novembrom 2022?
- Väčšinu mobilných telefónov ste na Black Friday 2022 (25. 11. 2022) nakupovali za priemerne nižšie ceny ako v predchádzajúcich dňoch. Rozdiely však boli len rádovo niekoľko eur.
- Za priemerne vyššie sumy ste počas Čierneho piatku objednávali Apple iPhone 14 Pro 128GB.
-
- 410,42 € – 1 176,12 €
- Mobilné telefóny v 49 obchodoch
-
- 529,00 € – 1 897,53 €
- Mobilné telefóny v 58 obchodoch
-
- 269,00 € – 605,13 €
- Mobilné telefóny v 27 obchodoch
-
- 960,00 € – 1 726,12 €
- Mobilné telefóny v 13 obchodoch
-
- 386,90 € – 733,96 €
- Mobilné telefóny v 46 obchodoch
-
- 124,66 € – 265,00 €
- Mobilné telefóny v 33 obchodoch
V októbri 2022 ste lacnejšie kupovali Microsoft Xbox Series S i X, v novembri PlayStation 5 Digital Edition
Aj u ďalšieho obľúbeného elektra si porovnáme, za aké priemerné ceny ste nakupovali na Black Friday a počas dní predtým. Ako vyzerá porovnanie medzi 20. a 25. novembrom 2022?
- Celkovo boli rozdiely v minutých čiastkach minimálne a pohybovali sa v rádoch jednotek eur.
- Za priemerne nižšie ceny ste na Black Friday 2022 kupovali Nintendo Switch OLED a Apple AirPods Pro.
- Priemerne vyššie sumy ste na Čierny piatok 2022 míňali za Playstation 5 Digital Edition.
-
- 499,00 € – 890,00 €
- Herné konzoly v 15 obchodoch
-
- 418,00 € – 810,28 €
- Inteligentné hodinky v 2 obchodoch
-
- 419,00 € – 746,00 €
- Herné konzoly v 48 obchodoch
-
- 33,60 € – 93,28 €
- Slúchadlá v 48 obchodoch
-
- 311,64 € – 478,00 €
- Herné konzoly v 51 obchodoch
-
- 254,00 € – 259,00 €
- Slúchadlá v 2 obchodoch
Pripravili sme pre vás aj tabuľku obsahujúcu priemerné utratené sumy u TOP produktov, ktoré vás na Black Friday zaujímajú. Môžete sa tak pozrieť na prehľad obdobia október-december 2022 vrátane spriemerovaných súm v € s vyznačenými najvyššími a najnižšími hodnotami.
Produkt | Priemerná cena 10/2022 | Priemerná cena 11/2022 | Priemerná cena 12/2022 |
Apple iPhone 13 128GB | 889,1 € | 903,9 € | 905,8 € |
Apple iPhone 14 Pro 128GB | 1356,4 € | 1359,1 € | 1373,3 € |
Samsung Galaxy A33 5G A336B 6GB/128GB | 324,6 € | 328,5 € | 327,7 € |
Samsung Galaxy A53 5G A536B 6GB/128GB | 395,9 € | 408 € | 402,9 € |
Apple iPhone 13 mini 128GB | 778,5 € | 790,8 € | 794,6 € |
Apple iPhone 11 64GB | 655,7 € | 668,5 € | 668 € |
Samsung Galaxy S22 S901B 8GB/128GB | 811 € | 815,2 € | 809,2 € |
Samsung Galaxy S21 FE 5G G990B 6GB/128GB | 654,3 € | 665,6 € | 659,7 € |
Xiaomi Redmi Note 11 4GB/128GB | 220,8 € | 223,9 € | 224,3 € |
PlayStation 5 | 706,5 € | 768,5 € | 763,7 € |
PlayStation 5 Digital Edition | 625,8 € | 598,5 € | 606,2 € |
Apple Watch Series 7 45mm | 568,2 € | 583,8 € | 582,1 € |
Apple AirPods Pro MLWK3ZM/A | 234,7 € | 239,5 € | 239,3 € |
Microsoft Xbox Series S | 312,3 € | 322,1 € | 329,1 € |
Apple AirPods MV7N2ZM/A | 148,2 € | 149,8 € | 150 € |
Nintendo Switch OLED | 468,6 € | 473 € | 470,8 € |
Microsoft Xbox Series X | 585,4 € | 596,5 € | 596,9 € |
Apple Watch SE 40mm | 327,9 € | 338,1 € | 337,7 € |
JBL Tune 510BT | 48,2 € | 49,3 € | 49,4 € |
Najobľúbenejšie produkty podrobnejšie + cenové prehľady
Microsoft Xbox Series Black Friday
Sony Playstation 5 Black Friday
TOP značky, o ktoré máte záujem
Black Friday a Vianoce neodmysliteľne späté s nákupmi vianočných darčekov aj dlho očakávaných produktov. Preto sme pre vás pripravili prehľad tých najvyhľadávanejších značiek, ktoré vás na Black Friday najviac zaujímajú a pri ktorých hľadáte tie najlepšie zľavy. V tabuľke tiež nájdete, aký sortiment daná značka ponúka – nech máte hneď prehľad, na čo sa u nej môžete tešiť.
U akej značky tento rok nakúpite vy? Budú to darčeky pre rodinu, alebo urobíte radosť sami sebe?
Značka | Sortiment |
Pandora | Náušnice, náramky, prívesky, prstene |
Xiaomi | Mobilné telefóny, inteligentné hodinky, vysávače, elektrokolobežky |
Sodastream | Výrobníky sódy, štávy, príslušenstvo pre výrobníkov sódy |
Samsung | Mobilné telefóny, inteligentné hodinky, chladničky, televízory |
Apple | Mobilné telefóny, inteligentné hodinky, slúchadlá, notebooky |
Tchibo | Kávovary a espressá, káva, kávové kapsule |
Sony | Mobilné telefóny, slúchadlá, televízory, herné konzoly |
Nintendo | Herné konzoly, gamepady |
GymBeam | Proteíny, energetické nápoje, kreatíny, doplnky stravy |
Nike | Pánska obuv, dámska obuv, dámske oblečenie, pánske oblečenie |
LEGO® | Stavebnice LEGO® |
Tescoma | Sady riadu, panvice, sady nožov, tlakové hrnce |
Asics | Pánska obuv, dámska obuv, atletické tretry |
Garmin | Inteligentné hodinky, športtestery, tachometre na bicykel |
Dormeo | Prístelky, matrace, vankúše, sety prikrývok a vankúšov |
Dyson | Vysávače, ventilátory, fény, teplovzdušné kefy |
Microsoft | Herné konzoly, herné kupony, gamepady |
The North Face | Pánske trekové topánky, pánske bundy, klobúky |
Philips | Holiace strojčeky, elektrické hlavice a planžety, zastrihávače vlasov a fúzov |
SteelSeries | Slúchadlá, myši, klávesnice |
Avast | Antivírusy |
Huawei | Inteligentné hodinky, mobilné telefony, slúchadlá |
ETA | Vysávače, kuchynské roboty, žehličky |
Najvyhľadávanejšie Black Friday obchody
Výber správneho e-shopu je na Black Friday kľúčovou záležitosťou. Či už máte svoj obľúbený obchod, alebo hľadáte niečo nové, rozhodne sa nechcete nechať rozčúliť falošnou zľavou alebo podvodným e-shopom.
Pripravili sme pre vás zoznam tých najvyhľadávanejších e-shopov spojených s Black Friday zľavami, z ktorého sa môžete rovno pozrieť na recenzie každého obchodu. Ľahko tiež zistíte, aký sortiment obchod ponúka a rýchlo nájdete to, čo práve hľadáte.
Obchod | TOP kategórie | Uvádzaná zľava |
Alza.sk | Televízory, mobilné telefóny, notebooky, chladničky | Extra -10 % na vybrané domáce spotrebiče |
DATART.sk | Mobilné telefóny, televízory, chytré hodinky, slúchadlá | Neuvádza |
MALL.SK | Mobilné telefóny, televízory, chladničky, práčky | Neuvádza |
Decathlon | Svetlá na bicykel, tachometre na bicykel, športtestery | - |
ZOOT SK | Dámske tenisky, pánske tričká, dámske bundy | Extra −30 % na vybrané kúsky |
SUPER ZOO | Krmivo pre psov, akvária, pelechy pre psov | -15 % pri nákupe nad 50 € |
T.S.BOHEMIA a.s. | Mobilné telefóny, televízory, chladničky, práčky | Neuvádza |
iSTYLE SK | Mobilné telefóny, tablety, notebooky | Neuvádza |
Answear.sk | Dámske tenisky, pánske tenisky, kabelky | Až -70 % |
About You | Dámska obuv, pánska obuv, dámske oblečenie, pánske oblečenie | Až -80 % |
Orion - Domáce potreby | Zaváracie poháre, dózy na potraviny, hrnce | - |
Notino | Parfémy, šampóny, prípravky na tvár | Až -30 % |
Albi | Interaktívne hračky, stolové hry, príslušenstvo k spoločenským hrám | - |
CEWE FOTOLAB | Digitálne fotoaparáty, objektívy, kinofilmy | Neuvádza |
Lidl.sk | Brúsky, fritovacie hrnce, aku vŕtačky a skrutkovače, rázové uťahovače | Neuvádza |
Astratex.sk | Podprsenky, boxerky, dámska sťahovacia bielizeň, dámske plavky | Až -80 % |
Sportisimo.sk | Pánska obuv, dámska obuv, korčule na ľad, lyžiarske okuliare | -20 % na lyžiarsku výbavu |
Pompo | Stavebnice LEGO®, bábiky, boxy na desiatu | Až -70 % |
Footshop.sk | Šiltovky, pánske tenisky, pánske bundy | Extra -20 % |
Douglas Parfuméria | Parfumy, pleťové krémy, rúže | Až -25 % |
OKAY.sk | Mobilné telefóny, chladničky, kuchynské linky, televízory | Neuvádza |
planeo.sk | Televízory, chladničky, mobilné telefóny | Až -200 € |
ELNINO.SK | Parfumy, sprchovacie gély, pleťové séra a emulzie | Neuvádza |
Kedy je Black Friday?
Black Friday 2023 pripadá na 24. november, zo zliav sa ale u mnohých predajcov môžete radovať už v týždni od 20. novembra. Po Čiernom piatku sa výpredaje väčšinou preťahujú až k pondelku, ktorý poznáte ako Cyber Monday. Aj tento deň sa obchody predbiehajú v tom, kto ponúkne nižšiu cenu – ide však hlavne o nákupy online. V tomto roku pripadá Cyber Monday na 27. november.
- Názov bol prvýkrát použitý v roku 2005 v USA.
- Prináleží prvému pondelku po Dni vďakyvzdania.
- Ponúkané zľavy sa vzťahujú spravidla na e-shopy. Ak sú v prevádzke aj ich kamenné predajne, akcia môže platiť aj tu, ale nemusí.
- Niektoré e-shopy ponúkajú určitú zľavu na celý sortiment, iné len na vybrané kategórie alebo skupiny produktov.
- Odkaz na kybernetiku súvisí s návratom Američanov v prvý pracovný deň po Black Friday späť do práce – za počítače a tablety. Pravdepodobnejšie tak nakúpia online, než osobne v kamennom obchode.
- U nás sa týka táto marketingová akcia najmä elektroniky. Predajcovia často mažú rozdiel medzi Black Friday a Cyber Monday a spúšťajú veľké marketingové kampane, ktoré trvajú niekoľko dní.
- Zatiaľ čo v roku 2006 minuli Američania počas Cyber Monday 610 miliónov dolárov, v roku 2015 sa toto číslo vyšplhalo takmer na 3 miliardy dolárov.
- V roku 2015 bola takmer polovica všetkých objednávok v USA odoslaná z mobilného telefónu.
Info: Najväčšie tlačenice sú o oblečenie a obuv, elektroniku, spotrebiče, detský tovar, kozmetiku, parfumy, potraviny a rozvoz jedla, spodnú bielizeň, knihy, chovateľské potreby, športové doplnky a samozrejme vianočné darčeky.
Čo je Black Friday?
Black Friday je sviatkom nakupovania, ktorý prichádza nasledujúci deň po Dni vďakyvzdania. Táto marketingová bomba prišla z USA, kde vždy štvrtý piatok v novembri predajcovia lákajú na tie najlepšie ceny. Týmto dňom je oficiálne zahájená severoamerická predvianočná sezóna nakupovania. Tzv. Čierny piatok je tradične spojený nielen s obrovskými zľavami naprieč rôznymi odvetviami, ale aj s kempovaním pred obchodmi a bitkami o tie najlacnejšie produkty.
Pravdepodobne vychádza z termínu, ktorým sa v USA označovala rušná cestná premávka deň po Dni vďakyvzdania, kedy sa rodinné stretnutia opäť rozchádzali a ľudia sa vracali do svojich domovov. Neskôr sa názov rozšíril a začali tak hovoriť dňu, kedy sa dvíhajú tržby obchodníkov. Predajcovia sa vďaka vysokému hospodárskemu zisku zároveň dostávajú z červených do čiernych čísel.
Dajte si pozor na falošné zľavy!
Každý obchod si chce uchmatnúť kus koláča, ale nie pre všetkých obchodníkov je hlavným cieľom, aby zákazníci skutočne ušetrili. Ako to prebieha?
- Spotrebiteľské organizácie každý rok upozorňujú na tzv. falošné zľavy, ktoré sa môžu zdať na prvý pohľad výhodné. Často sa stáva, že výška zľavy uvedenej na cenovke produktu nezodpovedá skutočnej výške zľavy, ktorá je nižšia. Obchodníci radi využívajú trik krátkodobého zvýšenia ceny a nastavenia zľavy na také percento, aby neprerobili.
- Na slovenskom trhu dosahujú skutočné zľavy počas akcie Black Friday iba cca 19 %.
- Ceny tovaru u jednotlivých predajcov sa môžu líšiť až o 50 %. Tovar ponúkaný niektorými obchodníkmi s výraznou zľavou sa dá často zohnať v iných e-shopoch za rovnako výhodnú cenu aj bez akčnej cenovky.
Tip: Nenakupujte bezhlavo. Pokiaľ ale nájdete vysnívaný produkt za naozaj skvelú cenu, s nákupom neotáľajte, nech oň neprídete. Odporúčame si cenu za vyhliadnutý tovar strážiť už niekoľko týždňov pred Black Friday, aby ste dokázali rýchlo reagovať a tovar za skutočne výhodnú cenu kúpiť.
História a súčasnosť zľavového sviatku
Black Friday sa rozšíril z USA a Kanady do celého sveta, rovnako ako podobne komerčne ladené sviatky typu Halloween. Tento extrémne uchopený začiatok nákupnej predvianočnej sezóny vznikol ako reakcia na neochotu zákazníkov utrácať bezhlavo peniaze za vianočné darčeky kvôli negatívnym skúsenostiam s pádom akcií na newyorskej burze v roku 1929. V tom čase nastala dokonca vlna samovrážd maloobchodníkov, ktorí prišli kvôli veľkej hospodárskej kríze o svoje živobytie.
Hoci sa svet časom vrátil po ekonomickej stránke viac-menej do normálu, ľudia ani naďalej nezarábali toľko, aby si mohli dovoliť rozhadzovať bez rozmyslu za veci, ktoré v skutočnosti nepotrebujú. Na podnet žiadosti maloobchodníkov presunul prezident Franklin D. Roosevelt oslavu Dňa vďakyvzdania na štvrtý novembrový štvrtok z pôvodne sláveného piatku, čo zapríčinilo predĺženie nákupnej sezóny vznikom štvordňového voľna. A práve v tieto dni sa vytvoril priestor na mimoriadne intenzívnu masáž spotrebiteľov reklamami o obrovských zľavách a výhodných ponukách.
Motivácia k nakupovaniu
Hoci bolo pôvodným zámerom motivovať opatrných a šetrných zákazníkov na kúpu čohokoľvek, súčasné nákupy sú posunuté smerom ku konzumu a spotrebiteľskej aj ziskovej nenásytnosti. Predajcovia sa predbiehajú v presviedčaní spotrebiteľov o tom, že potrebujú novšie a modernejšie produkty ako tie, čo majú doma – a to bez ohľadu, či ich napríklad nekúpili práve pred rokom.
V súčasnosti je na európskom obchodnom trhu úplne bežnou praxou, že má väčšina predajcov pripravené špeciálne cenové akcie pre svojich zákazníkov. Niektoré obchody predlžujú výpredajové ponuky až do tzv. Cyber Monday.
Aký bude Black Friday 2023?
- Podľa odhadov majú slovenskí zákazníci v pláne minúť zhruba 230 € online alebo v kamenných predajniach. Zatiaľ čo niektorí chcú potešiť najmä sami seba, väčšina zakúpeného tovaru skončí pod vianočným stromčekom alebo ako vybavenie do domácnosti.
- Aj tento rok môžeme očakávať niekoľkodňový nákupný maratón, ktorý začne tzv. predvýpredajom už od pondelka a skončí výpredajovou akciou Cyber Monday.
- Zľavy sa pravdepodobne vyšplhajú až k udávaným 80 – 90 %. Mnoho z týchto zliav však môže byť falošných.
- Možno opäť očakávať, že viac peňazí minú muži. Hodnota ich objednávky je približne 154 €, zatiaľ čo ženy míňajú v priemere zhruba 129 €. Niet sa preto čo čudovať, že najpredávanejšími produktmi sú televízor, mobilné telefóny, herné konzoly, inteligentné hodinky a holiace strojčeky.
- Vzhľadom na neustále rastúcu infláciu aj ceny za pohonné hmoty, plyn a elektrinu, ktoré negatívne zasahujú do rodinného rozpočtu spotrebiteľov, možno očakávať nižší celkový obrat v prípade spontánne nakúpeného tovaru.
- Až 60 % obyvateľov si cielene odkladá peniaze bokom, aby boli na túto ohromnú zľavovú akciu finančne pripravení.
Zaujímavosti o Black Friday
- Od roku 2006 po súčasnosť si Black Friday vyžiadal 17 mŕtvych a 125 zranených. Došlo k incidentom od ozbrojených útokov na zákazníkov, autonehôd predavačov spôsobených úplným vyčerpaním, srdcových infarktov počas nakupovania až po zastrelenie zlodejom na ulici kvôli práve zakúpenému televízoru.
- Black Friday sa oslavuje v piatok kvôli americkému štátnemu sviatku Deň vďakyvzdania, ktorý sa oslavuje deň predtým. Mnoho Američanov pred svojim zamestnávateľom simuluje nevoľnosť, čo možno opísať ako „fenomén simulovaných chorôb“. V tento deň je až podozrivo veľkému množstvu ľudí zle, aby nemuseli do práce. Ak by piatkový začiatok spustenia zliav premeškali, nenakúpili by tak výhodne, ako by tomu bolo cez víkend.
- Mnoho Američanov vynecháva slávnostnú večeru na Deň vďakyvzdania, aby sa mohli utáboriť na niekoľko dní či dokonca týždňov na parkovisku pred obchodom a boli tak vpustení do predajne so zľavneným tovarom medzi prvými.
- Mnohými európskymi obchodníkmi je Čierny piatok vnímaný skôr symbolicky, pretože počas celého roka pripravujú pre zákazníkov množstvo rôznych iných zľavových akcií. Vďaka tomu u nás nedochádza k tragickým udalostiam ako napríklad v USA, kde dav nakupujúcich v roku 2008 po otvorení dverí do obchodu ušliapal na smrť zamestnanca predajne.
Black Friday v číslach a faktoch
- Najväčší záujem o Black Friday prejavili slovenskí spotrebitelia v roku 2017.
- V roku 2020 nakúpilo v rámci Black Friday viac ako 50 % Slovákov. Ostatní naň zabudli, nič nepotrebovali alebo sa vyhýbali davom ľudí kvôli pandémii.
- Väčšina Slovákov má k akcii Black Friday pozitívny prístup.
- Priemerný Slovák zakúpi v rámci Black Friday celkom 3–4 produkty.
- Veľká časť slovenských spotrebiteľov nevie presný dátum Black Friday, čo môže byť dôvodom, prečo mnohí z nich prejavujú záujem o akciu už niekoľko týždňov pred konaním predvianočného výpredaja.
- Vrchol nákupnej horúčky na Slovensku je dosiahnutý medzi 10. a 13. hodinou.
- Po Black Friday obchodníkom klesajú tržby, a to napriek blížiacim sa Vianociam.
Green Friday – udržateľná alternatíva
Počuli ste o tom, že Black Friday má mladšieho brata? Green Friday je udržateľnou alternatívou k predbiehaniu sa predajcov o čo najvyšší obrat. Black Friday je neodolateľnou príležitosťou pre mnohých spotrebiteľov, ako nakúpiť výhodne napríklad vianočné darčeky. Pre obchodníkov je zase možnosťou, ako zákazníkom siahnuť čo najhlbšie do peňaženky. Táto zdanlivá obojstranná spokojnosť má však jednu veľkú nevýhodu, a tou je nepriaznivý ekologický dopad na životné prostredie.
Impulzívne nákupy tovaru, pri ktorých sme sa nechali nalákať na nízku cenovku, často končia zahltením nášho domova nepotrebnými vecami. Takto zakúpených produktov sa po chvíli budeme chcieť pravdepodobne zbaviť alebo ich časom nahradiť novším modelom. Z nedávnej britskej štúdie vyplýva, že sa len v Spojenom kráľovstve vyhodí až 80 % produktov zakúpených počas Black Friday už po prvom použití. Toto nepremyslené nakupovanie najmä elektroniky a oblečenia drží zákazníkov v kruhu neustáleho nakupovania a vyhadzovania, čo je z dlhodobého hľadiska neudržateľné ako pre spotrebiteľov, tak pre planétu.
- Nárast priemyselných splodín z výroby alebo dopravy,
- nadmerný objem obalového materiálu,
- podpora neudržateľného životného štýlu spotrebiteľov,
- nákup produktov, ktoré v skutočnosti nepotrebujeme.
V súčasnej dobe sa do odmietania Black Friday zapája čoraz viac predajcov, ktorí podporujú myšlienku udržateľnosti. Svojich zákazníkov vyzývajú k aktivite a najmä menšie firmy žiadajú spotrebiteľov o celoročnú priazeň bez ohľadu na zľavy. V minulosti sa k bojkotu Black Friday zapojila napríklad aj spoločnosť Marks & Spencer. Mnohí ekologicky zmýšľajúci predajcovia a influenceri odporúčajú namiesto kupovania nepotrebných vecí prebrať vlastnú domácnosť a nevyužívané predmety darovať alebo predať.
- Vytvorte si vopred zoznam vecí, ktoré potrebujete.
- Zamerajte sa na balenie produktov (plast, bezobal alebo papier).
- Uprednostňujte materiály ako sklo, drevo a pri oblečení voľte prírodný materiál (bavlna, ľan, lyocell). Pri oblečení si môžete strážiť aj biocertifikáty.
- Podporujte miestnych farmárov, menšie podniky, umelcov a drobných remeselníkov – znížite tým uhlíkovú stopu.